Ania Molska w Tate Modern 13.04.2010



Krótkie filmy wideo Anny Molskiej odwołują się do kulturowego imaginarium obszaru post-sowieckiego, destylując z niego elementy typowe dla wczesnej awangardy: suprematyzmu i konstruktywizmu. Koncentrując się na ciele w działaniu, Molska komplikuje jeszcze relację między przebiegającym w rzeczywistym czasie działaniem a utopijną abstrakcją. Na przeglądzie pojawią się najciekawsze wideo artystki, takie jak "Tkacze", "Tanagram" czy "Jesus Loves Me".

Po pokazie Molska będzie rozmawiać o swojej twórczości z warszawskim krytykiem Karolem Sienkiewiczem.

Program:
"Jesus Loves Me"

2005, wideo, 2 minuty 45 sekund

Autoportret artystki, na który składają się sceny ćwiczeń oddechowych oraz sekwencja, w której Molska ze słuchawkami na uszach śpiewa słowa piosenki Coco Rosie "Jesus Loves Me". Dziewczyna wydaje się niewinna, jednak śpiewane słowa wskazują na coś innego.

"Perspektywa"

2006, wideo, 1 minuta 30 sekund

"Perspektywa" nakręcona została podczas pobytu artystki w Dłużewie zimą 2006 roku. Wcześniej w studio powstała seria zdjęć modela manipulującego sznurkami. Na filmie artystka zaplątana w liny idzie poprzez zaśnieżony krajobraz w kierunku horyzontu. Film rejestruje proces objawiania się konstrukcji - jako delikatnego rysunku w przestrzeni.

"Tanagram"

2006-2007, wideo, 5 minut 10 sekund

Miejscem dziania się "Tanagramu" jest biała posadzka w pracowni rzeźby profesora Grzegorza Kowalskiego na ASP w Warszawie. Dwóch atletycznie zbudowanych modeli ubranych tylko w bokserki i futurystyczne hełmy manipulują powiększonymi elementami tanagramu, starożytnej chińskiej gry składającej się z siedmiu geometrycznych części. Celem gry jest takie połączenie różnych elementów, żeby te ułożyły się w określone kształty.

"W=FxS (Praca)", 2008

"P=W:T (Moc)", 2007-2008

2 wideo, pokazywane jednocześnie, 9 minut

Praca wykonana na 5. Biennale Sztuki w Berlinie (2008). Na jednym filmie widać, jak robotnicy poddają się i stają się częścią budowli, którą mieli stworzyć - trójkątne rusztowanie w "Pracy" staje się wyrazem potencjału wpisanego w obiekct; równolegle na drugim filmie ("Moc") widzimy białe piłki latające z wielką prędkością po korcie do squasha.

http://www.tate.org.uk/modern/eventseducation/film/20949.htm